Doorgaan naar hoofdcontent

Broodschotel

Wat ik vroeger heerlijk vond was een "Broodschotel" mijn moeder maakte deze regelmatig op een zaterdagmiddag. Er was dan altijd wel wat oud brood over van die week en er werd natuurlijk niets weggegooid. Kunnen we nu nog wat van leren. Ik vond het altijd feest en nog trouwens al moet ik bewust het brood oud laten worden want met de vriezer in huis krijgt het niet veel kans te "rijpen"

Ingrediënten voor 2 personen: 

 8 - 10 sneden oud witbrood
4,5 dl. melk
1 groot of 2 kleine ei(eren)
80 gram rozijnen
50 gram suiker
1 theelepel kaneel
een paar stukjes harde boter
Vuurvaste kleine schaal

Vet de schaal in met boter. Roer suiker en kaneel dooreen en vermeng dit met het geklopte ei en de melk (houd wel een beetje van het mengsel over voor straks) Week in het melkmengsel het wittebrood. Leg een laagje geweekt brood in de schaal en strooi er wat rozijnen over, leg weer een laagje brood + rozijnen en dek af met brood. Als je nog wat van het melkmengsel over hebt mag je dit ook in de schaal doen. Strooi het restant van het kaneel-suikermengsel over de schaal en verdeel de boter in kleine stukjes hierover. In een voorverwarmde oven van 180 graden ongv. 20-25 bakken.

 TIP: Het blijft zacht en smeuïg aan de binnenkant dus niet doorbakken tot het droog is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Karnemelkse pap met havermout

Oh, gatsie, karnemelkse pap. Als ik terugdenk aan mijn kindertijd zie en ruik ik nog de lucht van karnemelkse pap. Ook later als ik mijn ouders zag genieten van dit goedje liepen de rillingen over mijn rug maar goed smaken verschillen en er zullen ongetwijfeld nog steeds mensen zijn die denken oh ja das waar, dat was lekker! Voor die mensen stap ik even over mijn schaduw (ik ben geen egoïst) het recept uit grootmoeders kookboek. 1 1/4 ltr. karnemelk - 150 gram havermout of boekweitgrutten - 1/2 theelepel zout. breng de karnemelk aan de kook onder af en toe roeren, strooi er het zout in en de havermout of boekweitgrutten en laat ze op een zacht vuur onder roeren 1/2 uur koken. Geef ze met stroop of met suiker.

Oliebollen stress of traditie?

Zo nog even op de valreep van 2019 een "weet je nog van toen" verhaaltje. Toegegeven ik blijk dus niet zo'n hele regelmatige blogger te zijn maar laat dat dan maar mijn goede voornemen voor 2020 worden. Goede voornemens, pff.. w ie dat ook bedacht heeft. Ja ze zijn zo gemaakt maar waarmaken is toch een verhaal op zich. Daarom neem ik me meestal voor geen goed voornemen te hebben en dat lukt bijna altijd. Mijn blog gaat deze keer over het bakken van oliebollen, een lange traditie die er gelukkig nog is, de meesten traditie die ons kikkerlandje rijk was zijn verdwenen of staan op het punt om zeep te worden geholpen door de vele azijnpissers (vergeef me deze uitdrukking maar ik heb er geen ander woord voor) die ons land rijk is. Nee ik ga nu niet opsommen wat we niet meer hebben maar wat we nog wel hebben en dat zijn de "Oliebollen". Grote, kleine, vette en erg vette, knapperig of slap ieder heeft zo zijn of haar voorkeur voor deze traditionele bal. Als

Verjaardag

Verjaardagen, ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ik hou op de één of andere manier wel altijd een kalender bij van de verjaardagen tenminste een digitale dan want zo'n klassiek geval dat op de WC hangt is niet echt mijn ding. Toch lees ik hem altijd als ik bij mensen ben die hem nog steeds hebben hangen en gek genoeg zoek je dan altijd even snel naar de maand waarin jezelf jarig bent om te controleren of je genoteerd staat. Ik durf te wedden dat ik daar de enige niet in ben die dat doet. Sommigen zetten symbolen bij de namen 2 ringen staan voor de trouwdag, en een kruisje voor de sterfdag. Ik vraag me altijd af waarom?!! het bijhouden van verjaardagen is al een klus op zich maar als je ook de rest nog moet onderhouden heb je er zowat een dagtaak aan. Of zou het zo zijn dat je niet telkens een nieuwe kalender wilt kopen en alles overschrijven? het is niet netjes om een vette streep te zetten door iemands naam als deze is overleden dus een subtiel kruisje is dan de oplossin

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *