Doorgaan naar hoofdcontent

Warm eten...of naar de kolonie?

Als kind was ik een vreselijke zeur met eten, zodra er een pan aan te pas kwam schoot ik al in de stress. Pannen betekende warm eten, groente die als een voor mij onbekende kwak op je bord werd geschept omgeven door aardappelen en een minimaal stukje vlees (in die tijd was dat een luxe goedje en naarmate de week vorderde werden de stukjes kleiner). Nu waren het vlees en de aardappelen het probleem niet maar de groente bleef een drama. Ik moest mijn bordje leeg eten want anders kwam ik in een "vakantiekolonie" terecht en daar moest ik dan 6 weken blijven om te leren eten. Mijn "grote" broer (11 jaar ouder) deed er dan nog een schepje bovenop door te zeggen dat ze daar het eten met een fietspomp naar binnen proppen. Tranen, drama en heibel aan tafel waren bijna een regelmaat. Achteraf snap ik de frustratie van mijn ouders wel, ik was broodmager maar wel gezond en ze wilde het beste voor hun kids. Een prakkie? ik vond het echt verschrikkelijk. Als ik voor de keus werd gesteld bord leeg eten of anders naar bed dan stond ik op zei welterusten en droop af. Alles liever dan warm eten. Op een dag mocht ik bij buurvrouw blijven eten, ik was daar gezellig aan het spelen tot ze naar de keuken ging . Alert hield ik in de gaten wat ze deed en toen ze met de pannen in de weer ging vroeg ik met een benepen stemmetje "wat gaat u doen?" waarop ze antwoordde "ik ga eten koken" "en doet u dat daar in?" , wijzend op de pannen. "Ja natuurlijk" zei ze verbaasd. "ik ga toch maar naar mijn mama toe" was mijn reactie. Ik moet gedacht hebben het is hier al niet anders dan kan ik maar beter naar huis gaan, daar kan ik tenminste naar bed. En nu, een halve eeuw later eet ik alles wat los en vast zit, ben soms net een kliko. De vakantiekolonie is vervangen door de Weight Watchers.

Reacties

  1. Hahaha, geniaal! Ik moest groenten die ik niet lustte rauw eten (als dat kon). Dat maakte me tot de 'konijn' die ik nu ben. Ik ben gek op rauwkost. Maar inderdaad, ondertussen alles lusten. Zelfs spruiten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Karnemelkse pap met havermout

Oh, gatsie, karnemelkse pap. Als ik terugdenk aan mijn kindertijd zie en ruik ik nog de lucht van karnemelkse pap. Ook later als ik mijn ouders zag genieten van dit goedje liepen de rillingen over mijn rug maar goed smaken verschillen en er zullen ongetwijfeld nog steeds mensen zijn die denken oh ja das waar, dat was lekker! Voor die mensen stap ik even over mijn schaduw (ik ben geen egoïst) het recept uit grootmoeders kookboek. 1 1/4 ltr. karnemelk - 150 gram havermout of boekweitgrutten - 1/2 theelepel zout. breng de karnemelk aan de kook onder af en toe roeren, strooi er het zout in en de havermout of boekweitgrutten en laat ze op een zacht vuur onder roeren 1/2 uur koken. Geef ze met stroop of met suiker.

Verjaardag

Verjaardagen, ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ik hou op de één of andere manier wel altijd een kalender bij van de verjaardagen tenminste een digitale dan want zo'n klassiek geval dat op de WC hangt is niet echt mijn ding. Toch lees ik hem altijd als ik bij mensen ben die hem nog steeds hebben hangen en gek genoeg zoek je dan altijd even snel naar de maand waarin jezelf jarig bent om te controleren of je genoteerd staat. Ik durf te wedden dat ik daar de enige niet in ben die dat doet. Sommigen zetten symbolen bij de namen 2 ringen staan voor de trouwdag, en een kruisje voor de sterfdag. Ik vraag me altijd af waarom?!! het bijhouden van verjaardagen is al een klus op zich maar als je ook de rest nog moet onderhouden heb je er zowat een dagtaak aan. Of zou het zo zijn dat je niet telkens een nieuwe kalender wilt kopen en alles overschrijven? het is niet netjes om een vette streep te zetten door iemands naam als deze is overleden dus een subtiel kruisje is dan de oplossin

Oliebollen stress of traditie?

Zo nog even op de valreep van 2019 een "weet je nog van toen" verhaaltje. Toegegeven ik blijk dus niet zo'n hele regelmatige blogger te zijn maar laat dat dan maar mijn goede voornemen voor 2020 worden. Goede voornemens, pff.. w ie dat ook bedacht heeft. Ja ze zijn zo gemaakt maar waarmaken is toch een verhaal op zich. Daarom neem ik me meestal voor geen goed voornemen te hebben en dat lukt bijna altijd. Mijn blog gaat deze keer over het bakken van oliebollen, een lange traditie die er gelukkig nog is, de meesten traditie die ons kikkerlandje rijk was zijn verdwenen of staan op het punt om zeep te worden geholpen door de vele azijnpissers (vergeef me deze uitdrukking maar ik heb er geen ander woord voor) die ons land rijk is. Nee ik ga nu niet opsommen wat we niet meer hebben maar wat we nog wel hebben en dat zijn de "Oliebollen". Grote, kleine, vette en erg vette, knapperig of slap ieder heeft zo zijn of haar voorkeur voor deze traditionele bal. Als

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *